,

UMF satser digitalt med ny profil og nye nettsider

Samfunnet rundt oss er i stor grad digitalisert, og Uvdal Maskinfabrikk har bestemt seg for å bli med på den digitale reisen.

Med ny grafisk profil og oppgradert tilstedeværelse i digitale kanaler er UMF nå godt rustet til fremtidig digital kommunikasjon.

– Vi er svært godt fornøyde med profilendringen og gleder oss over endelig å kunne lansere den, smiler daglig leder i Uvdal Maskinfabrikk, Olaf Ødegård.

Omstilling og innovasjon

Uvdal Maskinfabrikk har de siste årene har vært med i et omstillingsprosjekt som heter Industri 4.0, i regi av Kongsberg Innovasjon. På veien mot omstilling, endring og innovasjon, ble det naturlig å også modernisere den grafiske profilen for å tydeliggjøre nettopp disse endringene.

– Profilendringen er en del av omstillingen til UMF. Vi skal bli mer synlige og ønsker å nå frem til et større og bredere publikum. I så måte så er endringen av logo, ny fargeprofil og nye nettsider et tydelig signal på at vi tenker langsiktig og at vi utvikler oss og satser fremover, forteller Ødegård.

Med den nye profilen til Uvdal Maskinfabrikk er det visuelle uttrykket løftet og videreført, slik at man fremdeles skal kunne kjenne seg igjen fra den gamle profilen. Menneskene og verdiene er jo de samme.

Camilla (t.v) jobber som designer i Akari, og har utviklet den oppgraderte profilen til UMF.


– Logoen har fått en noe mer kantete form, men den er fremdeles rund i kantene. Retning og spisskompetanse er nøkkelord; UMF vil opp og frem. Fargen er også freshet opp. Den er klarere, og hele profilen har i sin helhet fått et renere preg. De nye fontene er enkle og moderne, og snakker godt med resten av elementene, beskriver Camilla Walaker i Akari, som har designet det hele.

UMF-lederen er svært godt fornøyd med den nye nettsiden, både når det gjelder fargesammensetningen og brukervennligheten.

Vil vise seg fram og interagere

Ødegård sier at UMF fortsatt kommer til å bruke tradisjonelle kanaler som aviser, messer og lignende.

– Men digitale kanaler gjør det enklere å kommunisere nyheter mens de er nettopp nyheter, og vi kan nå frem til et større publikum. 

Digitale plattformer gir bedriften gode muligheter til å nå frem til kjente aktører og samarbeidspartnere, og kan bidra til at UMF finner nye muligheter i markedet. UMF har en sterk lokal forankring og er en hjørnesteinsbedrift. Ved å være sterkere representert digitalt får de muligheten til å informere lokalt og regionalt om hva de gjør og hvem de er, på en bedre måte.

– Muligheten for interaktiv samhandling via de digitale plattformene er noe vi gleder oss til. Tilbakemeldinger er noe vi trenger og vil ha, og alle de digitale plattformene er en kjempegod arena for det, avslutter Ødegård entusiastisk.

Se flere bilder av den oppgraderte profilen under: